Πως να αντιμετωπίσεις το ακαδημαϊκό άγχος 

girl stressed with school

Στην προσπάθεια για την επίτευξη της τελειότητας στον τομέα των σχολικών σπουδών, οι μαθητές συχνά υποφέρουν από την αυξημένη πίεση, τις προθεσμίες και τις προσδοκίες. Παρόλο που μια μερίδα άγχους μπορεί να αποτελέσει κίνητρο, η υπερβολική ακαδημαϊκή πίεση μπορεί να επιβαρύνει την ψυχική υγεία και την ευημερία ενός σπουδαστή. 

Τι είναι η ακαδημαϊκή πίεση;

Η ακαδημαϊκή πίεση είναι ένταση, δυσφορία ή άλλα έντονα συναισθήματα που προκαλούνται από την πίεση του σχολείου, του σπιτιού ή της κοινωνίας κατά τη διάρκεια της μαθησιακής διαδικασίας.

Από νεαρή ηλικία, τα παιδιά ενθαρρύνονται έντονα και μερικές φορές ακόμη και απαιτούνται από τους γονείς, τους κηδεμόνες και τους εκπαιδευτικούς τους να σκέφτονται μπροστά και να επιτυγχάνουν ακαδημαϊκά ορόσημα. Αυτό το μοτίβο της συνεχούς πρόβλεψης του επόμενου βήματος μπορεί να είναι αγχωτικό για τους μαθητές, οδηγώντας σε ένταση, άγχος και άλλα αρνητικά συναισθήματα.

Είναι σύνηθες για τους νεαρούς μαθητές να παρακινούνται από την ήπια ακαδημαϊκή πίεση, αλλά πολλοί μαθητές έχουν επίσης αρνητικές εμπειρίες με την πίεση αυτή, ιδίως αν η πίεση είναι υπερβολική. Μέρος της ανάπτυξης ενός νέου ατόμου κατά την εφηβεία είναι να μάθει πώς να ισορροπεί τις απαιτήσεις της ζωής, και η ακαδημαϊκή πίεση μπορεί τελικά να εμποδίσει την ανάπτυξη κάποιου.

 Σημάδια που δείχνουν ότι ένας μαθητής βιώνει υπερβολική ακαδημαϊκή πίεση

  • Ακραία ανταγωνιστικότητα
  • Εμμονή με τους βαθμούς
  • Άγχος
  • Αλλαγές στην όρεξη
  • Διαταραχές ύπνου
  • Αδυναμία χαλάρωσης
  • Κατάχρηση διεγερτικών ουσιών (καφεΐνη, συνταγογραφούμενα φάρμακα κ.λπ.)
  • Αδυναμία κοινωνικοποίησης
  • Απώλεια του ενδιαφέροντος για δραστηριότητες που απολάμβαναν προηγουμένως

Τα παραπάνω σημάδια μπορεί να οδηγήσουν σε:

  • Πονοκέφαλους
  • Κόπωση
  • Γαστρεντερικά προβλήματα
  • Άγχος
  • Μειωμένη ποιότητα ύπνου
  • Χρήση ουσιών
  • Υψηλά επίπεδα άγχους και εξουθένωσης

Αντιμετώπιση της ακαδημαϊκής πίεσης

Η υπερβολική ακαδημαϊκή πίεση μπορεί να έχει αρνητικό αντίκτυπο, αλλά οι μαθητές μπορούν να έχουν στρατηγικές αντιμετώπισης για να την εξουδετερώσουν. Ας εξερευνήσουμε ορισμένες πρακτικές συμβουλές. 

Δημιουργήστε μια ομάδα μελέτης

Αυτό είναι ιδιαίτερα χρήσιμο αν δεν έχετε κίνητρο από το αντικείμενο. Η επιβράβευση του εαυτού σας μετά την ολοκλήρωση της μελέτης και των εργασιών μπορεί να βοηθήσει.

Μελετήστε σε μια καφετέρια ή βιβλιοθήκη

Το περιβάλλον του σπιτιού ή του σχολείου μπορεί μερικές φορές να σας αποσπάσει την προσοχή. Η εργασία σε ένα ήσυχο μέρος, όπως ένα κοντινό καφέ ή μια βιβλιοθήκη, θα σας βοηθήσει να συγκεντρωθείτε, να οργανωθείτε και να κάνετε περισσότερα πράγματα.

Αποφύγετε να συγκρίνετε τον εαυτό σας με τους άλλους

Είναι πιο εύκολο να το λέτε παρά να το κάνετε, αλλά προσπαθήστε να μην κρίνετε τον εαυτό σας με βάση τους στόχους και τα επιτεύγματα των φίλων και των συμμαθητών σας. Θέστε τους δικούς τους στόχους και να είστε υπερήφανοι για τις προσπάθειές σας, γιατί ο καθένας λειτουργεί και μαθαίνει διαφορετικά.

Δώστε προτεραιότητα στην υγεία σας

Η διατήρηση καλών συνηθειών ύπνου, διατροφής και άσκησης μπορεί να μειώσει σημαντικά τα επίπεδα άγχους και να βοηθήσει στην καταπολέμηση των ακαδημαϊκών πιέσεων.

Επιπλέον, ένας ισορροπημένος τρόπος ζωής είναι απαραίτητος για τη διατήρηση της σωματικής και ψυχικής υγείας και επιτυχίας. Είναι επίσης σημαντικό να περνάτε χρόνο με τους φίλους σας, να επιδίδεστε στα αγαπημένα σας χόμπι και να βρίσκετε χρόνο για ξεκούραση και χαλάρωση. Η ανάπτυξη αυτών των συνηθειών τώρα θα σας βοηθήσει και μετά το σχολείο.